תוכנית עסקית למוצר טכנולוגי – לשם מה אנחנו צריכים וכיצד יוצרים אותה

תוכן עניינים

כשאנחנו מייצרים מוצר טכנולוגי מסוים, אז באופן טבעי אנחנו יוצרים תוכנית לייצור המוצר. בין אם מדובר בסקיצות על נייר או בתוכנית הדמיה ממוחשבת, אנחנו יוצרים לו מאפיינים כיצד הוא אמור לעבוד, איך אנחנו אמורים לייצר אותו, אבטיפוס ועוד. 

אך מלבד תוכנית לייצור המוצר, הרי שאנחנו צריכים גם לייצר תוכנית עסקית עבורו. בין אם זה עבורנו ובין אם זה לצורך גיוס משקיעים חיצוניים שיעזרו לנו, הן בתהליך הייצור והן בתהליך הקידום והשיווק שלו. 

כפי שאנחנו יכולים להניח, ייצור מוצר טכנולוגי מכל סוג שהוא, ובוודאי קידומו בשוק, הם דברים לא פשוטים מבחינה כלכלית, מדובר בלא מעט משאבים שאנחנו צריכים להשקיע, לא מעט כסף שאנחנו צריכים לצורך כך. לכן, אנחנו נצטרך לייצר תוכנית עסקית בשביל שנדע איך לגייס את הכסף או איך לחלק את התקציב שלנו, כך שנוכל גם לייצר את המוצר וגם לקדם אותו בשוק שלנו, בין אם זה בשוק המקומי ובין אם זה בשוק הבינלאומי. 

לפני שנסביר כיצד יוצרים תוכנית עסקית למוצר טכנולוגי, חשוב להבהיר, שאנחנו לא יכולים לעשות תוכנית כזו מבלי שאנחנו לומדים היטב, הן על המוצר, הן על השוק בו אנחנו עובדים, קהל הלקוחות אליו אנחנו מכוונים וכל דבר אחר שיכול לעזור לנו בנושא. אין טעם להתחיל בתהליך העבודה מבלי שאספנו את כל המידע הרלוונטי. אנחנו יכולים להיות בטוחים שהוא יעזור לנו לא רק בכתיבת התוכנית, אלא גם בהיבטים אחרים, כולל מתן מענה שלם ומלא למשקיעים אליהם נפנה עם התוכנית. 

כיצד יוצרים תוכנית עסקית למוצר בצורה נכונה

בשלב הראשון, אנחנו צריכים לאסוף את המידע על המוצר עצמו. מה המרכיבים שלו, מה המידות, את מי הוא אמור לשרת, כיצד הוא אמור לשרת, מה היתרונות שלו על פני מוצרים אחרים, אילו פטנטים רשומים יש בו, על אילו מערכות הוא עובד, ועוד. כל פרט קטן יוכל לעזור לנו להסביר למשקיעים שנפנה אליהם, למה משתלם להם להשקיע בו. 

בשלב השני, אנחנו צריכים להסביר את העלויות של המוצר וכן את העלויות שנדרשות לצרכים שונים, עבורם אנחנו מבקשים לגייס משקיעים. למשל, אם אנחנו רוצים לפתח אותו בצורות נוספות, לשווק אותו בארץ או בחו”ל, ועוד. הנתונים המספריים צריכים להיות מפורטים, מלאים, בשביל שלא נמצא את עצמנו במצב בו אנחנו מספקים מידע חלקי או לא נכון. 

בשלב השלישי, יש להסביר מה התוכניות שלנו לעתיד. מה אנחנו מתכוונים לעשות עם המוצר. איך אנחנו מתכוונים לקדם ולשווק אותו. איך אנחנו מתכוונים לשדרג אותו. מוצרים רבים יוצאים בסדרות, כך שאנחנו יכולים לפתח מוצר אחד ולחשוב על מוצר המשך מתקדם ומשמעותי יותר שיפנה לאותו קהל או לקהל אחר. עלינו להסביר מה התוכניות וכיצד אנחנו מתכוונים להוציא אותן לפועל. 

 

אודות כותב המאמר:
תמונה של דנה לוי
דנה לוי

דנה לוי היא עיתונאית ותיקה, בוגרת תואר ראשון בתקשורת מאוניברסיטת תל אביב, עם אהבה לכתיבה על טכנולוגיה ותרבות.

כל הפוסטים
רוצים לפרסם מאמר באתר?
תוכן עניינים
רוצה להתבלט בתחום?

מומחה? יש לך ידע מקצועי ששווה שיתוף? השאר את המייל שלך ונחזור אליך עם הצעה אטרקטיבית לפרסום >>